Opakowania towarów na półkach sklepowych powinny przyciągać uwagę konsumenta w czasie krótszym niż 3 sekundy. Projektowanie opakowań to coś więcej niż wyłącznie ich wygląd. Gdy już uda się przyciągnąć uwagę, projekt graficzny musi jeszcze przekazać właściwe informacje we właściwy sposób.
Opakowanie a marketing
Projektowanie opakowań i etykiet jeszcze przenigdy nie było tak istotne. Na półkach sklepowych świetnie zaprojektowane, kreatywne opakowanie może posiadać kluczowe znaczenie, gdy kupujący wybiera jeden produkt lub linię towarów spośród innych (zobacz również: projektowanie graficzne). Z wielu badań wynika, że decyzja ta ma głównie podłoże emocjonalne. Oczywiście na prawdę ładny, atrakcyjny projekt wizualny nie wystarczy, jeżeli za produktami nie stoi dopasowana, akceptowalna jakość. Innowacyjne marki są prezentowane na półkach sklepowych i w sklepach internetowych za pomocą bardzo efektownego, dopracowanego i przejrzystego projektu graficznego. W tak zaistniałych okolicznościach opakowanie wprost demonstruje i komunikuje klientom poziom jakości marki. Profesjonalne opakowania mogą budować społeczność fanów i komunikować się z nimi. Jest to 1szy krok na drodze do budowania marki. Opakowanie produktu jest nie tylko narzędziem komunikacji i marketingu, niemniej jednak także narzędziem logistycznym, dlatego istotne jest, ażeby było wytrzymałe, odporne na warunki transportu, dostarczało informacji o składnikach produktu, spełniało wymogi prawne dotyczące etykietowania oraz zawierało instrukcje użytkowania, przechowywania i obchodzenia się z produktem.
Jak wygląda projektowanie opakowań?
Podczas projektu koncepcyjnego planujemy, jak opakowanie powinno wyglądać na danym materiale opakowaniowym, gdzie umieścić poszczególne bloki (nazwa produktu, tekst, elementy graficzne), a także przygotowujemy koncepcję graficzną opakowania. Podczas prac projektowych projektujemy styl, rozwiązania typograficzne i atmosferę opakowania produktu. Jeżeli już asortyment produktów jest dostępny w wielu formatach (np. asortyment obejmuje zarówno torbę, jak i wiadro), wymagany jest projekt mutacji formatu, który przeprojektowuje tę samą koncepcję dla różnorakich formatów. Jest to konieczne, ponieważ różnorakie formaty opakowań towarów mogą posiadać bardzo różnorodne proporcje i właściwości, dlatego koncepcja musi być dostosowana do w zasadzie każdego z nich osobno (zobacz: dowiedź się więcej o reklamie firmy). O ile asortyment produktów jest dostępny wyłącznie w jednym schemacie, ten detal jest uwzględniany w koncepcji. Opakowania o tym samym schemacie, niemniej jednak o różnej pojemności są traktowane jako jeden format (np. worki o tej samej konstrukcji i różnej wadze). Realizacja polega na przełożeniu idei graficznej zawartej w koncepcji na opakowanie konkretnego produktu, już z konkretną nazwą, tekstami, dokładnymi wymiarami, przygotowaniem do druku. Finalizacja druku wymaga utworzenia wykroju drukarskiego, który jest dostarczany przez klienta. Wymagania prawne i informacje dotyczące opakowania (elementy obowiązkowe, rozmiary czcionek i tym podobne.) są dostarczane i kontrolowane przez klienta.
Polecana strona: http://www.iveno.eu/kalendarze-ksiazkowe-dzienne