Opakowania produktów na półkach sklepowych powinny przyciągać uwagę konsumenta w czasie krótszym niż 3 sekundy. Projektowanie opakowań to coś więcej niż tylko ich wygląd. Gdy już uda się przyciągnąć uwagę, schemat graficzny musi jeszcze przekazać właściwe informacje we słuszny sposób.
Opakowanie a marketing
Projektowanie opakowań i etykiet jeszcze nigdy nie było tak istotne. Na półkach sklepowych świetnie zaprojektowane, kreatywne opakowanie może mieć kluczowe znaczenie, gdy kupujący wybiera jeden produkt lub linię produktów spośród innych (źródło informacji: projektowanie graficzne). Z wielu badań wynika, że decyzja ta ma głównie podłoże emocjonalne. Oczywiście śliczny, atrakcyjny schemat graficzny nie wystarczy, jeżeli już za produktami nie stoi odpowiednia, akceptowalna jakość. Innowacyjne marki są pokazywane na półkach sklepowych i w sklepach internetowych za pomocą bardzo efektownego, dopracowanego i przejrzystego projektu graficznego. W takich wypadkach opakowanie bezpośrednio demonstruje i komunikuje klientom poziom jakości marki. Profesjonalne opakowania mogą budować społeczność fanów i komunikować się z nimi. Jest to 1szy krok na drodze do budowania marki. Opakowanie produktu jest nie tylko i wyłącznie narzędziem komunikacji i marketingu, niemniej jednak także narzędziem logistycznym, dlatego istotne jest, ażeby było wytrzymałe, odporne na warunki transportu, dostarczało informacji o składnikach produktu, spełniało wymogi prawne dotyczące etykietowania a także zawierało instrukcje użytkowania, przechowywania i obchodzenia się z produktem.
Jak wygląda projektowanie opakowań?
Podczas projektu koncepcyjnego planujemy, jak opakowanie powinno wyglądać na danym materiale opakowaniowym, gdzie umieścić poszczególne bloki (nazwa produktu, tekst, elementy graficzne), a także wykonujemy koncepcję graficzną opakowania. Podczas prac projektowych projektujemy styl, rozwiązania typograficzne i atmosferę opakowania produktu. O ile asortyment produktów jest dostępny w wielu formatach (np. asortyment obejmuje zarówno torbę, jak i wiadro), wymagany jest projekt mutacji formatu, który przeprojektowuje tę samą koncepcję dla różnych formatów. Jest to niezbędne, ponieważ różne formaty opakowań towarów mogą posiadać bardzo różnorakie proporcje i właściwości, dlatego koncepcja musi być dostosowana do w zasadzie każdego z nich osobno (polecam: zerknij na więcej informacji o materiałach reklamowych tworzonych dla firmy). Jeżeli już asortyment towarów jest dostępny wyłącznie w jednym schemacie, ten element jest uwzględniany w koncepcji. Opakowania o tym samym schemacie, niemniej jednak o różnej pojemności są traktowane jako jeden format (np. worki o tej samej konstrukcji i różnej wadze). Realizacja polega na przełożeniu idei graficznej zawartej w koncepcji na opakowanie konkretnego produktu, już z konkretną nazwą, tekstami, dokładnymi wymiarami, przygotowaniem do druku. Finalizacja druku wymaga zaprojektowania wykroju drukarskiego, który jest dostarczany przez klienta. Oczekiwania prawne i informacje dotyczące opakowania (elementy obowiązkowe, rozmiary fontów itd.) są dostarczane i kontrolowane przez klienta.
Sprawdź: https://www.iveno.pl/kalendarz-ksiazkowy-tygodniowy-b5-z-notesem