Opakowania produktów na półkach sklepowych powinny przyciągać uwagę konsumenta w czasie krótszym niż 3 sekundy. Projektowanie opakowań to coś więcej niż tylko ich wygląd. Gdy już uda się przyciągnąć uwagę, projekt graficzny musi jeszcze przekazać właściwe informacje we uzasadniony sposób.
Opakowanie a marketing
Projektowanie opakowań i etykiet jeszcze przenigdy nie było tak istotne. Na półkach sklepowych świetnie zaprojektowane, kreatywne opakowanie może mieć kluczowe znaczenie, gdy kupujący wybiera jeden produkt lub linię towarów spośród innych (zobacz także: projektowanie graficzne). Z wielu badań wynika, że decyzja ta ma głównie podłoże emocjonalne. Bez wątpienia bardzo ładny, atrakcyjny projekt wizualny nie wystarczy, jeżeli już za produktami nie stoi właściwa, akceptowalna jakość. Innowacyjne marki są demonstrowane na półkach sklepowych i w sklepach internetowych za pomocą bardzo efektownego, dopracowanego i przejrzystego projektu graficznego. W tak zaistniałych okolicznościach opakowanie wprost demonstruje i komunikuje klientom poziom jakości marki. Profesjonalne opakowania mogą budować społeczność fanów i komunikować się z nimi. Jest to 1-szy krok na drodze do budowania marki. Opakowanie produktu jest nie tylko narzędziem komunikacji i marketingu, ale także narzędziem logistycznym, dlatego istotne jest, by było trwałe, odporne na warunki transportu, dostarczało informacji o składnikach produktu, spełniało wymogi prawne dotyczące etykietowania oraz zawierało instrukcje użytkowania, przechowywania i obchodzenia się z produktem.
Jak wygląda projektowanie opakowań?
Podczas projektu koncepcyjnego planujemy, jak opakowanie powinno wyglądać na danym materiale opakowaniowym, gdzie umieścić poszczególne bloki (nazwa produktu, tekst, elementy graficzne), a także robimy koncepcję graficzną opakowania. W trakcie prac projektowych produkujemy styl, rozwiązania typograficzne i atmosferę opakowania produktu. Jeżeli asortyment towarów jest dostępny w wielu formatach (np. asortyment obejmuje zarówno torbę, jak i wiadro), wymagany jest projekt mutacji formatu, który przeprojektowuje tę samą koncepcję dla różnorakich formatów. Jest to niezbędne, ponieważ różnorakie formaty opakowań produktów mogą posiadać bardzo różnorakie proporcje i właściwości, dlatego koncepcja musi być dostosowana do każdego z nich osobno (polecana strona: zerknij na więcej informacji o firmowych materiałach reklamowych). Jeżeli już asortyment produktów jest dostępny wyłącznie w jednym formacie, ten szczegół jest uwzględniany w koncepcji. Opakowania o tym samym schemacie, ale o różnej pojemności są traktowane jako jeden format (np. worki o tej samej konstrukcji i różnej wadze). Realizacja polega na przełożeniu idei graficznej zawartej w koncepcji na opakowanie konkretnego produktu, już z konkretną nazwą, tekstami, dokładnymi wymiarami, przygotowaniem do druku. Finalizacja druku wymaga utworzenia wykroju drukarskiego, który jest dostarczany przez klienta. Wymagania prawne i informacje dotyczące opakowania (elementy obowiązkowe, rozmiary krojów czcionek i tym podobne.) są dostarczane i sprawdzane przez klienta.
Warto sprawdzić: http://www.actinea.pl/standardowe-kalendarze-ksiazkowe