Opakowania towarów na półkach sklepowych powinny przyciągać uwagę konsumenta w czasie krótszym niż 3 sekundy. Projektowanie opakowań to coś więcej niż wyłącznie ich wygląd. Gdy już uda się przyciągnąć uwagę, projekt wizualny musi jeszcze przekazać prawidłowe informacje we uzasadniony sposób.
Opakowanie a marketing
Projektowanie opakowań i etykiet jeszcze nigdy nie było tak ważne. Na półkach sklepowych bardzo dobrze zaprojektowane, kreatywne opakowanie może posiadać kluczowe znaczenie, gdy kupujący wybiera jeden produkt albo linię towarów spośród innych (więcej: projekt graficzny). Z wielu badań wynika, że decyzja ta ma przede wszystkim podłoże emocjonalne. Oczywiście piękny, atrakcyjny projekt graficzny nie wystarczy, jeśli za produktami nie stoi dopasowana, akceptowalna jakość. Przyszłościowe marki są przedstawiane na półkach sklepowych i w sklepach internetowych za pomocą bardzo efektownego, dopracowanego i przejrzystego projektu graficznego. W takich przypadkach opakowanie bezpośrednio demonstruje i komunikuje klientom poziom jakości marki. Profesjonalne opakowania mogą budować społeczność fanów i komunikować się z nimi. Jest to 1szy krok na drodze do budowania marki. Opakowanie produktu jest nie tylko narzędziem komunikacji i marketingu, ale też narzędziem logistycznym, dlatego ważne jest, ażeby było wytrzymałe, odporne na warunki transportu, dostarczało informacji o składnikach produktu, spełniało wymogi prawne dotyczące etykietowania a także zawierało instrukcje użytkowania, przechowywania i obchodzenia się z produktem.
Jak wygląda projektowanie opakowań?
Podczas projektu koncepcyjnego planujemy, jak opakowanie powinno wyglądać na danym materiale opakowaniowym, gdzie umieścić poszczególne bloki (nazwa produktu, tekst, elementy graficzne), oraz opracowujemy koncepcję graficzną opakowania. Podczas prac projektowych projektujemy styl, rozwiązania typograficzne i atmosferę opakowania produktu. Jeżeli już asortyment towarów jest dostępny w wielu formatach (np. asortyment obejmuje zarówno torbę, jak i wiadro), wymagany jest projekt mutacji formatu, który przeprojektowuje tę samą koncepcję dla różnych formatów. Jest to niezbędne, ponieważ różnorodne formaty opakowań towarów mogą posiadać bardzo różnorakie proporcje i właściwości, dlatego koncepcja musi być dostosowana do w zasadzie każdego z nich osobno (polecamy: zerknij jeśli chcesz wiedzieć więcej o firmowych materiałach reklamowych). Jeśli asortyment produktów jest dostępny jedynie w jednym formacie, ten element jest uwzględniany w koncepcji. Opakowania o tym samym formacie, ale o różnej pojemności są traktowane jako jeden format (np. worki o tej samej konstrukcji i różnej wadze). Realizacja polega na przełożeniu idei graficznej zawartej w koncepcji na opakowanie konkretnego produktu, już z konkretną nazwą, tekstami, dokładnymi wymiarami, przygotowaniem do druku. Finalizacja druku wymaga zaprojektowania wykroju drukarskiego, który jest dostarczany przez klienta. Wymagania prawne i informacje dotyczące opakowania (elementy obowiązkowe, rozmiary krojów czcionek itp.) są dostarczane i kontrolowane przez klienta.
Sprawdź: http://www.iveno.eu/kalendarze-ksiazkowe-tygodniowe